Ayam Masak Blackpaper...

   Ayam ni dah lama terperap lam PC nih cuma takde masa je nak keluorrr...lama dah masak pon...tahun lepaih ke hapa..huhu...lama tul ek...xdelah...tapi ala-ala dah lama a.k.a basi lama dah pon...huhu...
   Igtkan on9 pagi ni nak update pasal coti2...tapi apehal plak ntah pendrive haku ni wat hal lak...tension tul teman ler..heiieh...masuk virus kot...xpelah kita warm-up dulu N3 kali la ngan resepi Ayam Blackpaper version Cik Temah ye...


 


AYAM MASAK KICAP BLACKPAPPER

Bahan:
1 ekor ayam, dipotong, dibersihkan dan di garam kunyit.
1 biji bawang besar dihiris bulat
4 tangkai cili masak(ikut suka nak buh ke tak)
Kicap kipas udang(agak2)
Air(agak2)
Lada hitam
Lada sulah
Garam secukup rasa

Bahan tumis:
*1 biji bawang besar
*2 ulas bawang kecil
*3 ulas bawang putih
*1 inci halia (bahan bertanda * blend/tumbuk)
1 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
3 – 5 sudu cili kering blender(ikut pedas masing2)

Cara2:
1. Ayam digoreng separuh masak. Angkat ayam dan toskan minyaknya.
2. Kurangkan kuantiti minyak hingga cukup2 untuk menumis. Kecilkan api.
3. Tumiskan bahan2 yang telah diblend sehingga agak garing dan naik bau.
4. Masukkan bunga lawang dan kulit kayu manis dan cili kering blender.
5. Biarkan cili masak sekejap atau sehingga naik minyak.
6. Masukkan kicap,air,lada sulah,lada hitam dan garam secukup rasa. Mendidih  masukkan ayam.
7. Kacau biar kuah agak pekat sikit. Masukkan cili masak dan bawang hiris.
8. Tutup api, angkat dan bolehlah dihidangkan dengan nasi putih panas2.


ni aku boh lam tupperware pasal kang senang nak hangkut p umah mak...umah aku ni masak banyak2 sape nak makan..En.hubby pon lebih-lebih pon 3 ketui jer...wokeh...

1 comments:

ameer said...

bocor rahsia ko mat jan...ko belasah tiga ketul ayam jan....gileerrr...kat awehh...seketul pun dah berat...hehehe...coolsss