BlueBerry Cheesecake...

     CheeseCake ni Ummi main taruk je...bukan ape...pening sebab terlalu byk koleksi resepi yang ada...tatau nak folow yang mana satu...jadi, Ummi pon ape lagi main agak2 jelah....baked ni dah lama dah...sekali jalan la dengan Potato Soup With Shrimp dan Spinach Fettucine Carbonara tuh...barulah lengkap mood western ye tak..hehe..ni pencuci mulut nyer....ok la layan resepi...

BLUEBERRY CHEESECAKE

Bahan A:
12 keping biskut chipsmore saiz besar
½ cawan butter dicairkan
Bahan B:
250g cream cheese Philadelphia
1 cawan gula castor (atau boleh dikurangkan ¾ cwn)
3 biji telor
8 tbs whipping cream
2 tsp esen vanilla
2 tbs tepung jagung
1 tbs tepung gandum
Bahan C:
150g yogurt blueberry
1 tsp tepung jagung
1 tsp gula castor
Cara-cara:
1.  Preheat oven ke suhu 180C. Hancurkan biskut dan campurkan butter yang dicairkan, gaul rata. Tuang ke dalam loyang bulat 8x3" dan ratakan biskut tadi, tekan2 sikit biar padat. Masukkan kedalam peti ais selama 20 mnt.
2.  Satukan cream cheese, gula, telor,whipping cream dan esen vanila. Pukul pada kelajuan tinggi hingga rata dan licin. Masukkan tepung jagung dan gandum. Sebatikan.
3.  Tuangkan ke atas base tadi dan bakar selama 45 minit dengan kaedah ‘bain-marie'. Dah masak, keluarkan dan biarkan sejuk selama setengah jam. (perlu sejuk dulu baru mulakan proses seterusnya.)
4. Kemudian satukan yogurt, gula castor dan tepung jagung, pukul sebati dan ratakan ke atas cheesecake yang disejukkan tadi dan bakar lagi dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180C selama 40 minit.
5.  Toppingkan dengan bahan C.
6.  (*seeloknya biarkan sejuk semalam di dalam fridge, baru lah dipotong agar cantik potongan nanti).


Selamat Mencuba...!
^___^


0 comments: